Kino cyfrowe – stabilny i bardzo jasny obraz, duże nasycenie barw, zawsze ta sama jakość obrazu krystalicznie czysty dźwięk.
Czy kończy się era taśmy filmowej?
Rewolucja cyfrowa porównywalna jest do tej z lat 1927 – 1930, kiedy pojawienie się filmu dźwiękowego odmieniło oblicze kinematografii. Wkrótce standardem będzie Cyfrowy Projektor Kinowy.
W przypadku tradycyjnej taśmy filmowej, wskutek wielokrotnego użycia, nierównomiernego oświetlenia, działania migawki, zabrudzeń i uszkodzeń mechanicznych jakość obrazu stopniowo się obniża.
W przypadku kopii cyfrowej – bez względu na ilość projekcji pozostaje zawsze ta sama, a obraz w każdym miejscu jest idealnie ostry, stabilny, klarowny. Kino Cyfrowe oznacza również krystalicznie czysty dźwięk, większą rozpiętość kolorystyczną i nasycenie barw.
Czy Kino Cyfrowe stanie się standardem na całym świecie?
Ze względu na techniczne i estetyczne zalety formatu cyfrowego wszystko wskazuje na to, że nastąpi to prędzej czy później – optymistyczne prognozy mówią o najbliższej dekadzie. D-cinema (digital cinema) zdobywa rynek amerykański i europejski. Także w Polsce jest już kilkadziesiąt kin wyposażonych w projektory cyfrowe (głównie Mulitpleksy), a teraz w związku z powstaniem Małopolskiej Sieci Kin Cyfrowych kino z Krynicy zostanie wyposażone w odpowiedni sprzęt i stanie się jednym z nielicznych kin stosujących technologię cyfrową.
Obiegowa opinia głosi, że d-cinema działa na podobnej zasadzie, jak kino domowe lub zwykły rzutnik multimedialny. Prawda jest zupełnie inna: wymaga ono specjalistycznego, bardzo drogiego Kinowego Systemu Cyfrowego, którego parametry techniczne zostały precyzyjnie określone przez ekspertów. W 2002 roku siedem największych światowych firm producenckich – 20th Century Fox, MGM, Paramount, Universal, Sony, Buena Vista i Warner Bros, utworzyło konsorcjum o nazwie Digital Cinema Initiative (DCI), które w 2005 roku opracowało standardy kina cyfrowego. Surowe normy d-cinema, określane również jako „standard hollywoodzki”, to szereg szczegółowych specyfikacji gwarantujących wysoką jakość obrazu i skuteczne antypirackie zabezpieczenia.
Taśmę 35 i 70 mm w kinie cyfrowym zastępuje nośnik w postaci dysku twardego. Płyta CD często nie jest w stanie pomieścić ogromnej liczby danych zamieszczonych na kopii cyfrowej. Na przykład trwający 100 minut film o standardowej dla Kina Cyfrowego rozdzielczości 2K zajmuje nawet do 100 GB. Filmy wyświetlane są za pomocą profesjonalnego Cyfrowego Projektora Kinowego, którego działanie sterowane jest przez Cyfrowy Serwer Kinowy. Uzupełnieniem jest Cyfrowy System Dźwiękowy, umożliwiający osiąganie efektów najwyższej jakości.
Na potrzeby wielkoformatowej projekcji na kinowym ekranie konieczne jest zastosowanie bardzo wysokiej rozdzielczości, pozwalającej zachować optymalną jasność i kontrast wyświetlanego obrazu. Przy zastosowanej w kine „Jaworzyna” rozdzielczości 2K na ekranie pojawia się w każdej linii poziomej 2048 pikseli, a w pionie – 1080 – w sumie 2,2 milionów pikseli. Takie parametry na dużym ekranie można osiągnąć jedynie dzięki specjalnym urządzeniom Kina Cyfrowego, których koszt sięga 100.000 euro.
D-cinema to nie tylko zwrot technologiczny w świecie kina. Kino Cyfrowe otwiera przed publicznością niezliczone możliwości repertuarowe – pozwala wprowadzić na sale kinowe relacje z wielkich wydarzeń muzycznych i widowisk sportowych, gry interaktywne, filmy 3D w niespotykanej dotąd jakości cyfrowego dźwięku i obrazu. Kino przyszłości to projekt multimedialny, centrum rozrywki, w którym swojego miejsca zapewne będzie poszukiwać również kultura alternatywna. Ze względu na redukcję kosztów produkcji kopii d-cinema jest także fantastyczną drogą rozpowszechniania rodzimej sztuki filmowej, a także ogromną szansą dla kina niezależnego, dokumentalnego, animacji i wszelkich eksperymentów artystycznych.
źródło: KIJÓW.CENTRUM